Vigyk-e kutyaiskolba a trpekutykat?
Napjaink urbnus kutyatartsnak kitn jelkpe a trpekutya. Apr mretvel knnyen igazodik a vrosi krnyezet viszontagsgaihoz, gazdja szinte brhova magval viheti gond nlkl. Ugyanakkor termete miatt az emberek sokszor nem veszik „kutyaszmba”, hajlamosak vagyunk csak egy aranyos, ddelgetni val llnyt ltni benne, s megfeledkeznk seirl, a benne feszl sztnkrl. J rszk nem is trsasgi kutynak lett tenysztve, hanem kotork ebnek, vadszkutynak vagy egyb hasznos cllal. Fajtavlasztsnl mindenkpp tudakozdjunk, hogy az adott fajtt milyen cllal tenysztettk. (Pldul a Parson Russel Terrier kedves klseje s apr termete ellenre egy komoly munkakutya nagy mozgsignnyel s munkavggyal, melyek lektetlenl slyos problmkhoz vezetnek.)
Gondolhatnnk, hogy a trpekutya nevelse knny feladat, hiszen mretnl fogva nem tud sok gondot okozni. Ha hzza is a przt, nem baj, knnyedn megtartjuk, ha esetleg agresszv ms kutyk fel, vagy pp ellenkezleg, nagyon flnk, akkor csak felkapja a gazdja, s a problma „meg is van oldva”. ppen ezrt hajlamosak vagyunk feleslegesnek nyilvntani a nevelst, tantst, hiszen fizikai flnynknl fogva minden gondot elkerlhetnk. Ez nagy hiba!
Elszr is egy kutyt nemcsak azrt kell nevelni, hogy szmunkra megsznjenek a problmk, hanem azrt is, hogy jobban rezze magt a brben, egszsges, teljes letet lhessen, ehhez pedig fleg a gazdinak kell tanulnia. Br ltszlag a kisebb kutyknak elg a hossz przos sta, s biztonsgban vannak a gazdi karjban, valjban azonban ezzel nem oldjuk meg a problmkat, csak kikerljk ket, kutynkat egy arany kalitkban tartjuk, s a tlzott vs hibjba esnk.
Minden kutynak szksge van arra, hogy fajtrsaival tallkozhasson s jtszhasson, hogy megismerje a krnyezet ingereit, hogy megtanuljon a mrethez s adottsgaihoz megfelelen kommuniklni a klvilggal, s kpes legyen bizonyos konfliktusok, problmk nll megoldsra.
Gyakori kp a kutyafuttatkon, hogy ha egy nagyobb kutya kzelt, a trpekutys gazdi felkapja kedvenct, tleli, nyugtatja, mikzben ugat, morog. A gazdi gy rtelmezi, hogy kutyja fl, ezrt nyugtalan, s azzal, hogy felemelte, megvta t, j gazdihoz mltn. A kiskutya azonban teljesen mskpp li meg az esetet. Mivel nincs alkalma nagyobb kutykkal ismerkedni, valban van benne nmi vatossg, ami teljesen termszetes. Egy jl szocializlt kis termet kutya tudja, hogyan viselkedjen nagyobb trsai jelenltben. Amikor viszont a gazdi felemeli, nem hagyja, hogy testjeleivel megfelelen kommunikljon fajtrsval, plusz a gazda idegessge is tragad r, s emiatt rjng. Az ilyen kutyk az egsz letket stresszben lik a tlzott flts, a meg nem rtett ignyeik, kommunikcijuk miatt.
Persze azt is el kell mondani, hogy a j szndk gazdnak nincsen knny dolga. Egy kis termet kutyt nem engedhetnk csak gy be brmilyen kutyatrsasgba, ahol nagytest s nagy temperamentum trsai akaratlanul is knnyen krt okozhatnak benne. Klnsen klykkorban kell erre nagyon odafigyelnnk, amikor egy vehemens jtk is hagyhat olyan negatv lmnyeket kutynkban, amit sosem felejt el. Mg a nagyon btor kutyk esetben is vatosan kell eljrni. Mi teht a teend?
Kiskorban mindenkpp ajnlatos keresni egy olyan kutyaiskolt, ahol kutyaovi is mkdik, s bekertett rszen, szakmai felgyelet mellett, hasonl kor klykkkel engedhetjk ssze kedvencnket. A jtk sorn sok dolgot tanulnak egymstl, s kzben le is vezetik energijukat. Klyk csoportokat mi magunk is szervezhetnk, ez esetben figyeljnk oda a csoportban lev kutyk sszettelre mretre, korra s habitusra val tekintettel.
Egyes kutyaiskolkon kln trpecsoportos oktatst biztostanak, ami a hangulaton kvl nagy elny a kutyk szmra is. Br a kiskutyknl is ugyanazok a mdszerek mkdnek, mint a nagyoknl, mgis egy picit minden eltr. A tanulst tekintve nem lehet a mret alapjn klnbsget tenni a kutyk kztt.
Ha kis kedvencnk mr magabiztosan mozog a sajt slycsoportjban, akkor fokozatosan szoktassuk nagyobb fajtrsaihoz. Itt mr nem is annyira a nagyobb kutya mrete, mint inkbb a vrmrsklete szmt. Azaz egy nyugodt, de hatalmas bernthegyi jobb vlaszts lehet, mint egy kzptermet, de nagyon tlfttt vizsla. Mindehhez persze az sszes bevont kutynak jl szocializltnak kell lennie, akik tisztelik a gazdik ltal elrt szablyokat. Ebben nagy segtsg egy kutyaiskola, ahol mindez biztostott, de ha van r lehetsgnk, magunk is szervezhetnk hasonlt.
Amelyik kiskutya tlesett egy ilyen szocializcis trningen, azt btran engedhetjk jl nevelt, nagyobb fajtrsaival jtszani, mindannyiunk rmre. |